El SEO, els nous models de negoci dels mitjans i el català a les noves tecnologies centren el debat de l’onzena Catosfera
El director de la Catosfera, Joan Camp, va ser l’encarregat d’inaugurar les jornades d’enguany previstes inicialment el 17, 18 i 19 d’octubre i celebrades finament el 15 i 16 de novembre a causa de la vaga general que es va dur a terme divendres 18 d’octubre. Durant la inauguració, Camp va fer referència a la situació anòmala d’aquesta edició pel que feia a les dates i va agrair a la ciutat de Girona i al seu Ajuntament la confiança i l’aposta que ja des de fa uns anys fa per les noves tecnologies.
Les jornades de debat sobre internet i les noves tecnologies havien començat el vespre anterior amb la celebració del sopar #Trinxat a on el periodista i subdirector de Nació Digital, Ferran Casas, va fer un retrat de l’actualitat política catalana i va explicar algunes de les claus del conflicte polític que ha viscut i viu actualment el nostre país. Casas és un dels sis periodistes de diferents mitjans de comunicació que es van unir per tal d’entrevistar més d’un centenar de dirigents polítics, líders presos i exiliats i activistes socials, tots ells protagonistes de l’1 d’Octubre, per fer-ne una crònica al llibre “Tota la veritat”.
SEO Day
El matí de dissabte la Catosfera va celebrar el SEODay, un conjunt de xerrades sobre estratègies de posicionament SEO, en col·laboració amb l’associació Digitals Girona. Va inaugurar la sessió el director d’operacions a Brutal.systems, Javier Casares, amb una xerrada sobre el Web Performance que va titular ‘La impaciència de la gent, l’avantatge de la tecnologia’. Casares va explicar la diferència entre SEO i Web Performance destacant-ne alguns elements clau: “És molt important contractar un bon hosting i tenir control sobre les configuracions del servidor”. Per la seva banda, Annabel Teixidó, SEO de Tradeinn, va centrar la seva intervenció en el SEO multiidioma deixant molt clar que “Google translate ens ha permès obrir-nos al món, amb una traducció immediata i a un cost gairebé nul. Tot i això, no tenim control sobre les paraules clau i això genera algunes traduccions absolutament errònies. La solució: hem fitxat copywriters”.
La tercera intervenció va ser a càrrec d’Àngel Ayach, Seo i desenvolupador Wordpress, que va parlar precisament de com optimitzar el Seo amb Wordpress. "Els teus lectors són humans, no robots. És important que el contingut aporti valor i que sigui natural i original. És interessant afegir enllaços per completar l'article i utilitzar imatges gràfiques.", va insistir Ayach durant la seva intervenció. Per últim, el consultor a SEO Force, Alberto Sanz, va parlar del Black Hat destacant algunes de les tècniques que milloren el posicionament malgrat contradir les recomanacions de Google.
Periodisme i clickbait
La primera de les taules de dissabte a la tarda va aplegar als periodistes Ismael Nafría (National Geographic), Georgina Ferri (Diari Ara), Jordi Hernández (UdG) i la consultora de comunicació digital Cristina Clopés que, amb la moderació del també periodista Ferran Casas (Nació Digital), van debatre animadament sobre els models de negoci que afronta la premsa -més clics o més subscriptors- i els models de periodisme a què aspira qualsevol societat democràtica i amb visió crítica. Nafría va destacar el canvi de model que estan vivint els mitjans: “La publicitat es redueix i els usuaris han passat a ser la principal font d'ingressos. Això comporta un canvi de producte, de contingut i, per tant, canvia l'objectiu de les redaccions". I Ferri va explicar que "el clickbaiting requereix conèixer molt bé els subscriptors: qui són, on són, quin contingut volen i com els podem segmentar. Això implica trobar maneres d'explicar el breaking news i també oferir informació diferencial i fer propostes de valor per als subscriptors". Per la seva banda, Hernández va destacar la mercantilització que ha patit la informació en els darrers temps, mentre que Clopés va remarcar la importància del periodisme d’investigació i la informació de valor per aconseguir augmentar el temps que l’usuari passa llegint una notícia.
Català i noves tecnologies
La darrera taula, conduïda per la periodista Mariola Dinarès, directora del programa Popap de Catalunya Ràdio va girar al voltant de l’aplicació del català a les noves tecnologies amb Àlex Hinojo (viquipedista), Albert Cuesta (periodista del diari Ara), Carme Junyent (lingüista de la UB) i Josep Maria Ganyet (director de Mortensen). La pregunta que donava títol a la taula i que qüestionava si, en el futur, ens parlaran en català les torradores va encapçalar una animada conversa a on els participants van debatre sobre l’ús del català a les noves tecnologies. En aquest sentit, Cuesta va posar de manifest que si quan entrem al web d’una empresa no fem l’acció voluntària de veure-la en català, les empreses ho detecten. I va afegir: “si la proporció de visites en català no correspon al percentatge de població, ho interpreten com que no és necessari implementar-ho". En aquesta línia, Junyent va explicar que "utilitzar el català a les noves tecnologies és una forma d'autodefensa que ens allibera", i va posar de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística a la xarxa “per poder ser nosaltres mateixos”. Per la seva banda, Hinojo es va mostrar a favor de dinamitzar l’ús del català a la xarxa “amb naturalitat”, recordant, però, que “si volem que la gent generi continguts audiovisuals en català, primer els ha de poder consumir.” Per últim, Ganyet va posar sobre la taula la pregunta que ens hem de fer tots els usuaris sobre fins on estem disposats a arribar per cedir les nostres dades a les aplicacions i plataformes tecnològiques.
La programació s’ha completat amb un sopar off el dissabte a la nit. Les jornades s’han pogut seguir en directe gràcies al servei de streaming de Telàpolis a la pàgina web de la Catosfera i al canal de Youtube, on ja es poden consultar les diferents sessions.
La Catosfera està organitzada per l’Associació Catosfera i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Girona i la Generalitat de Catalunya. En aquesta edició ha estat patrocinada per Fundació.CAT, Internet Society, Amic, SW Hosting, Renfe, Telàpolis, El Xitxarel·lo i TeGust.
Els mitjans oficials són Catalunya Ràdio, Nació Digital, El Punt Avui, Ara.cat i La Mira.
Les jornades de debat sobre internet i les noves tecnologies havien començat el vespre anterior amb la celebració del sopar #Trinxat a on el periodista i subdirector de Nació Digital, Ferran Casas, va fer un retrat de l’actualitat política catalana i va explicar algunes de les claus del conflicte polític que ha viscut i viu actualment el nostre país. Casas és un dels sis periodistes de diferents mitjans de comunicació que es van unir per tal d’entrevistar més d’un centenar de dirigents polítics, líders presos i exiliats i activistes socials, tots ells protagonistes de l’1 d’Octubre, per fer-ne una crònica al llibre “Tota la veritat”.
SEO Day
El matí de dissabte la Catosfera va celebrar el SEODay, un conjunt de xerrades sobre estratègies de posicionament SEO, en col·laboració amb l’associació Digitals Girona. Va inaugurar la sessió el director d’operacions a Brutal.systems, Javier Casares, amb una xerrada sobre el Web Performance que va titular ‘La impaciència de la gent, l’avantatge de la tecnologia’. Casares va explicar la diferència entre SEO i Web Performance destacant-ne alguns elements clau: “És molt important contractar un bon hosting i tenir control sobre les configuracions del servidor”. Per la seva banda, Annabel Teixidó, SEO de Tradeinn, va centrar la seva intervenció en el SEO multiidioma deixant molt clar que “Google translate ens ha permès obrir-nos al món, amb una traducció immediata i a un cost gairebé nul. Tot i això, no tenim control sobre les paraules clau i això genera algunes traduccions absolutament errònies. La solució: hem fitxat copywriters”.
La tercera intervenció va ser a càrrec d’Àngel Ayach, Seo i desenvolupador Wordpress, que va parlar precisament de com optimitzar el Seo amb Wordpress. "Els teus lectors són humans, no robots. És important que el contingut aporti valor i que sigui natural i original. És interessant afegir enllaços per completar l'article i utilitzar imatges gràfiques.", va insistir Ayach durant la seva intervenció. Per últim, el consultor a SEO Force, Alberto Sanz, va parlar del Black Hat destacant algunes de les tècniques que milloren el posicionament malgrat contradir les recomanacions de Google.
Periodisme i clickbait
La primera de les taules de dissabte a la tarda va aplegar als periodistes Ismael Nafría (National Geographic), Georgina Ferri (Diari Ara), Jordi Hernández (UdG) i la consultora de comunicació digital Cristina Clopés que, amb la moderació del també periodista Ferran Casas (Nació Digital), van debatre animadament sobre els models de negoci que afronta la premsa -més clics o més subscriptors- i els models de periodisme a què aspira qualsevol societat democràtica i amb visió crítica. Nafría va destacar el canvi de model que estan vivint els mitjans: “La publicitat es redueix i els usuaris han passat a ser la principal font d'ingressos. Això comporta un canvi de producte, de contingut i, per tant, canvia l'objectiu de les redaccions". I Ferri va explicar que "el clickbaiting requereix conèixer molt bé els subscriptors: qui són, on són, quin contingut volen i com els podem segmentar. Això implica trobar maneres d'explicar el breaking news i també oferir informació diferencial i fer propostes de valor per als subscriptors". Per la seva banda, Hernández va destacar la mercantilització que ha patit la informació en els darrers temps, mentre que Clopés va remarcar la importància del periodisme d’investigació i la informació de valor per aconseguir augmentar el temps que l’usuari passa llegint una notícia.
Català i noves tecnologies
La darrera taula, conduïda per la periodista Mariola Dinarès, directora del programa Popap de Catalunya Ràdio va girar al voltant de l’aplicació del català a les noves tecnologies amb Àlex Hinojo (viquipedista), Albert Cuesta (periodista del diari Ara), Carme Junyent (lingüista de la UB) i Josep Maria Ganyet (director de Mortensen). La pregunta que donava títol a la taula i que qüestionava si, en el futur, ens parlaran en català les torradores va encapçalar una animada conversa a on els participants van debatre sobre l’ús del català a les noves tecnologies. En aquest sentit, Cuesta va posar de manifest que si quan entrem al web d’una empresa no fem l’acció voluntària de veure-la en català, les empreses ho detecten. I va afegir: “si la proporció de visites en català no correspon al percentatge de població, ho interpreten com que no és necessari implementar-ho". En aquesta línia, Junyent va explicar que "utilitzar el català a les noves tecnologies és una forma d'autodefensa que ens allibera", i va posar de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística a la xarxa “per poder ser nosaltres mateixos”. Per la seva banda, Hinojo es va mostrar a favor de dinamitzar l’ús del català a la xarxa “amb naturalitat”, recordant, però, que “si volem que la gent generi continguts audiovisuals en català, primer els ha de poder consumir.” Per últim, Ganyet va posar sobre la taula la pregunta que ens hem de fer tots els usuaris sobre fins on estem disposats a arribar per cedir les nostres dades a les aplicacions i plataformes tecnològiques.
La programació s’ha completat amb un sopar off el dissabte a la nit. Les jornades s’han pogut seguir en directe gràcies al servei de streaming de Telàpolis a la pàgina web de la Catosfera i al canal de Youtube, on ja es poden consultar les diferents sessions.
La Catosfera està organitzada per l’Associació Catosfera i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Girona i la Generalitat de Catalunya. En aquesta edició ha estat patrocinada per Fundació.CAT, Internet Society, Amic, SW Hosting, Renfe, Telàpolis, El Xitxarel·lo i TeGust.
Els mitjans oficials són Catalunya Ràdio, Nació Digital, El Punt Avui, Ara.cat i La Mira.